Ondanks de start van de productie van bakeliet
(1907/1909) duurde het toch tot het einde
van de jaren twintig vooraleer men volledig bakelieten camera's vervaardigde.
De belangrijkste eigenschappen van het
bakeliet of phenolformaldehyde (PF) zijn:
bestand tegen hitte, chemicaliŽn, vocht en elektrisch isolerend. Deze eigenschappen
waren echter niet zo belangrijk voor de fototoestellen die toen uit verschillende
materialen werden gemaakt zoals:
glaslenzen, hout, metaal, leder of zelfs karton.
In 1888 bracht George Eastman een oprolbare film in celluloid op de markt en een bijhorende camera, de KODAK.

BILORA BOY
Op 22 september 1924 stond Leo Hendrik Baekeland op de cover van de TIME
Ondertussen was " the age of plastics "
gestart en stilaan werden er ook consumptie-
goederen zoals telefoons en radio's in bakeliet gemaakt. Daarop volgden ook camera's die in grote oplagen goedkoop geproduceerd werden.
Tot nu toe hebben we als eerste bakelieten
toestel de Q.R.S. KAMRA uit 1928 gevonden.
(tips over andere camera's zijn steeds welkom).

GENOS KG Kamerabau
NŁrnberg Duitsland

Van toen af waren de fototoestellen compacter, eenvoudiger en bereikbaar
voor iedereen. "You press the button
We do the rest." Een leuze die zeker
ook sloeg op de legendarische Brownie
die in 1900 verkocht werd aan 1 Dollar.
Deze populaire snapshot-boxcamera's
bleven tot de jaren 60 in de handel.
Ze waren te koop in diverse kleuren
en/of met een opdruk in Art Decostijl.

De eerste Kodak camera volledig gemaakt in bakeliet was de HAWKETTE uit 1930.
Het was een product van Kodak Limited in Groot BrittaniŽ, bedoeld om gratis weg te geven
in ruil voor spaarzegels bij voedingswaren en sigaretten. Dus moest het goedkoop blijven en werden daarom de onderdelen in bakeliet geperst door de radiofabrikant E.K.Cole.
Een mijlpaal in de geschiedenis van Eastman Kodak was de Baby Brownie uit 1934, een
Art Deco-ontwerp van Walter Dorwin Teague. Van deze kleine 127 rolfilmcamera werden vier miljoen exemplaren verkocht voor de uitzonderlijke prijs van 1 USD.
Daar waar het bakeliet en de andere nieuwe plastics vooral gezien werden als vervanging van de klassieke materialen of als technisch onontbeerlijk (elektrisch isolerend en hittebestendig)
was het ook duidelijk geworden welke nieuwe mogelijkheden deze materialen boden wat de vormgeving betrof. Voor het persen was het noodzakelijk dat de vormen afgerond waren. Deze beperking werd door de vormgevers noodgedwongen "gebruikt" en bepaalde mee de lijn van
het Art Nouveau, Art Deco en de Streamline en de typische bakelietvormen die we ook bij voorwerpen in ureum en melamine terugvinden maar die stilaan verdween met het spuitgieten.

BILORA BOY LUXUS FLASH
Made in Germany
1957


NEXT PAGE

© tekst en foto's copyright, Julien Karel Cole

contact - vragen - tips
juliensart@gmail.com

Deze webpagina toont een selectie
uit Gentse bakelietverzamelingen.
Die collecties bevatten archiefstukken
en voorwerpen in phenolformaldehyde,
ureaformaldehyde en andere vroege plastics.
BAKELITE en BAKELIT zijn merknamen van MOMENTIVE

HOMEPAGINA