Het ontstaan van The Gates |
Op 22 januari 2003 geeft Michael Bloomberg, burgemeester van New York aan Christo en Jeanne-Claude de toestemming voor hun project, The Gates, Project for Central Park, New York City. |
Drieëntwintig jaar hebben de Christo's moeten wachten. Zij wonen en werken al sinds 1964 in Manhattan en hebben nog nooit een openbaar project in New York mogen realiseren. Het project staat zowel artistiek als technisch volledig op punt, maar er is in januari 2003 nog geen materiaal besteld. Alles moet dan nog gefabrikeerd, vervoerd, geassembleerd, opgeslagen en uiteindelijk geplaatst worden. Bloomberg wil het snel want een goedkeuring van een burgemeester van New York kan herzien worden, er kan van alles gebeuren. Februari 2004 is niet haalbaar, 2005 wordt een heksentoer, maar het lukt. Op 12 februari, als het weer het toelaat, worden de 7500 cocons geopend en zal de wind de saffraankleurige stofpanelen gedurende zestien dagen bespelen. The Gates is het eerste project van Christo en Jeanne-Claude waar de wind zo een belangrijke rol speelt. Ondanks de vele tekeningen en collages zullen zij zelf pas op 12 februari ontdekken hoe mooi het is samen met al de gelukkigen die de unieke kans hebben om er bij te zijn. En daarvoor doen ze het, daarvoor hebben ze ook al die andere grootse projecten gerealiseerd, enkel en alleen voor wat zij zelf omschrijven als "All our work is about freedom, joy and beauty" Deze pagina is gemaakt in januari 2005, dus voor die zestien unieke dagen in New York. Wij beschrijven de vijfentwintig jaren die aan het project voorafgaan. Wie er in New York niet bij kan zijn zal achteraf kunnen genieten van de foto's van Wolfgang Volz en van de tekeningen en collages die Christo vooraf maakte en die prachtig gereproduceerd worden in boeken en op kunstdrukken (posters) of van de film van Albert Maysles die al vijfentwintig jaar het project volgt. |
1979 - 1980 Sinds zij er wonen (1964) hebben de Christo's aan verschillende projecten voor New York gewerkt. Op een paar Store Fronts na hebben zij er echter tot nu toe niets kunnen realiseren. Die Store Fronts, waarvoor zij geen toestemming moesten vragen en die niet op een openbare plaats stonden, zijn trouwens geen echte projecten, eerder installaties. In 1979 zijn Christo en Jeanne-Claude al wereldbekend met de projecten die zij tot dan gerealiseerd hebben, de laatste zijn:
Wrapped Coast, Little Bay, Australia, 1968-69
Bij het laatste project, Wrapped Walkways, waren de Christo's aangenaam verrast door de reacties van de bezoekers en wandelaars op hun tijdelijke aanpassing van de wandelwegen in |
De Christo's richten zich tot de bekende advocaat Theodore Kheel om hen te helpen. Hij is een autoriteit op het vlak van het laten samengaan van economische en ecologische belangen en in het oplossen van conflicten op het hoogste niveau. Samen met Kheel en gewapend met de eerste tekeningen en plannen zoeken zij op 22 april 1980 Gordon J. Davis op in het Arsenal in Central Park. Gordon J. Davis is de Commissioner of Parks and Recreation of The City of New York. Dit is de eerste van meer dan veertig presentaties die de Christo's in de loop van 1980 zullen houden. Die presentaties worden gehouden voor belangrijke personen en groeperingen met de bedoeling het project uit te leggen en te verdedigen. Want er komen zoals gewoonlijk bij een project van de Christo's, tal van bezwaren en tegenkantingen. Ook zoals gewoonlijk gaan die over de kosten, wie zal dat betalen en over de eventueel nadelige gevolgen voor het park en de natuur. De Christo's kunnen zich goed verdedigen en worden daarbij bijgestaan door een paar leden van het zogenaamde Christo-team. Dat zijn echte familieleden of vrienden die bij elk project een belangrijke rol spelen. In 1980 is dat vooral Ted Dougherty en uiteraard zijn ook steeds de filmers Albert Maysles, David Maysles (+1987) en de fotograaf Wolfgang Volz aanwezig. Wolfgang Volz is al sinds het project Valley Curtain de vaste fotograaf van de Christo's. Zijn foto's van het Central Park worden gebruikt in de collages die Christo maakt. Het zijn die collages en tekeningen die een belangrijke rol spelen in het ganse proces. Zij zijn de artistieke visualisering van hoe het er uit zal zien. |
Tekening op collage met foto van Wolfgang Volz - 35,5 cm x 56 cm - © Christo 2001 / foto link naar vergroting |
Voor de ingenieurs die later de technische plannen en berekeningen gaan maken zijn de tekeningen van groot belang. De verkoop van die werken en ook van tekeningen van andere projecten is de enige bron van inkomsten van de Christo's die zelf hun projecten volledig financieren en geen enkele sponsoring aanvaarden. Wolfgang Volz maakt ook de foto's voor de latere documentatie van het project en voor de boeken en kunstdrukken die na de realisatie zullen verschijnen. In de loop van 1980 worden op het domein van Ted Dougherty op drie tijdstippen proefopstellingen gemaakt met prototypes van de Gates. Die experimenten gebeuren in de beperkte kring van het Christo-team en spelen een grote rol bij de keuze van de materialen en de constructiemethodes. Uiteraard worden ook hier door Wolgang Volz honderden foto's gemaakt die Christo helpen bij zijn verdere tekeningen en collages. Veel van de tegenkantingen worden geuit op de vergaderingen van de Community Boards, de buurtcomités. Rond het Central Park zijn er vijf, zeer verschillend van bewoners, gaande van de chique Fifth Avenue ten Westen van het park tot Harlem in het Noorden. Op die vergaderingen van de Community Boards wordt er ook gestemd over het project. Community Board 8 heeft de Christo's niet willen ontvangen en van de andere vier stemmen er drie voor het project. Maar deze stemmingen en andere positieve aanbevelingen maken niet veel uit. De macht in New York ligt bij invloedrijke families, belangengroepen en bij de media (New York Times) en die zijn tegen het project. Het is dan ook onvermijdelijk dat in februari 1981 Gordon J. Davis met een rapport van 185 bladzijden het project afkeurt. Een studie (Human Impact Study) die in januari 1982 verschijnt, stelt dat een meerderheid van de New Yorkers voor het project is. Opvallend is, hoe armer en donkerder van huidskleur, hoe positiever de reacties. De Christo's zijn razend en besluiten verder te vechten voor het project. Zolang het niet goedgekeurd is willen ze ook niets meer organiseren in New York, zelfs geen tentoonstelling. Was de afkeuring in 1980 een goede beslissing? Achteraf gezien waarschijnlijk wel. Het Central Park was toen zeer verwaarloosd: vandalisme, graffiti, onveiligheid, verlaten en versleten infrastructuur. Ook de Christo's waren toen, ondanks hun eerdere ervaringen, nog niet rijp voor zo een grote onderneming en het project stond technisch nog niet op punt. Tot dertigduizend gaten boren in het park voor de stalen buizen, dat was bij voorbeeld niet haalbaar om goedgekeurd te worden. |
1980 - 2000
In 1980 en ook de jaren daarop zijn Christo en Jeanne-Claude volop bezig met andere projecten
De meest bekende en belangrijkste zijn: |
2000 - 2005
The Wrapped Trees en The Wall zijn achter de rug, The Abu Dhabi Mastaba wordt stilaan afgevoerd. |
Tekening in twee delen 165 x 38 cm en 165 x 106,6 cm   © Christo 2002 |
Het feit dat het project, the Gates, meer en meer op punt staat en door steeds meer New Yorkers gesteund wordt, wil nog niet zeggen dat het goedgekeurd en toegelaten wordt. De aanslag van 11 september 2001 is eerst een domper op de plannen, achteraf een stimulans om er mee door te gaan. New York heeft dringend iets positiefs nodig. Ook het toerisme kan wat extra hulp gebruiken, zeker in de eerder kalme februarimaand. Het is dan ook met de aanstelling van burgemeester Michael Bloomberg, een fan van het project, dat alles in een stroomversnelling komt met de goedkeuring op 22 januari 2003. Nu kunnen Christo en Jeanne-Claude echt beginnen. De bestellingen kunnen geplaatst worden. Het zijn de trouwe leden van het Christo-team, Vince Davenport en zijn vrouw Jonita die de technische en organisatorische leiding nemen. Vince Davenport was Site Manager voor het USA gedeelte van The Umbrellas, Japan - USA |
Bieri-Zeltaplan in Taucha, Duitsland foto: © Wolfgang Volz |
De 99155 vierkante meter saffraankleurige recycleerbare ripstop nylon wordt geweven bij Schilgen in Duitsland die al eerder stoffen aan de Christo's leverde. Bij Bieri-Zeltaplan, ook in Duitsland, wordt de stof gesneden en de 7500 panelen genaaid volgens de breedte van de poort, variërend van 1,67 tot 5,48 m. De panelen worden voorzien van een speciale boord die in een gleuf van de bovenste vinylpaal geschoven wordt. Elk genaaid stofpaneel wordt rond een kartonnen buis gerold, in een cocon verpakt en verzonden naar New York. Al het andere materiaal wordt in fabrieken rond New York vervaardigd en geassembleerd, onder andere: |
de saffraankleurige recycleerbare vinylbuizen (12.7 cm x 12.7 cm) met een totale lengte van 96.5 Km en de 15000 stalen voeten die als gewicht dienen met een totaal gewicht van 4799 Ton. Voor alle technische details, zie het PERSBERICHT in het Nederlands Op 3 januari 2005 verwelkomen Christo en Jeanne-Claude de eerste werkers in het Central Park die met kleine vorkheftrucks de 15000 stalen basisgewichten op hun vooraf gemarkeerde plaatsen brengen. Maandag 7/2/2005, zeshonderd betaalde enthousiastelingen, verdeeld over honderd teams, hebben vijf dagen om de poorten op te stellen. Aan de bovenste balken, opgeborgen in cocons, hangen de stofpanelen die op zaterdag afgerold worden. |
Jeanne-Claude en Christo in Central Park © Reuters 2005 |
The Gates, Project voor Central Park, New York Christo en Jeanne-Claude Dit is de benaming van het project zolang het nog niet volledig af is. Zolang het laatste van de 7500 stofpanelen niet vrij hangt. Eenmaal af, in de loop van zaterdagnamiddag, valt het woord "project" weg uit de benaming. Aangezien deze pagina over de voorbereiding van het project The Gates handelt, brengen we geen foto van het afgewerkte project. De "once in a lifetime" ervaring voor de gelukkigen die naar het Central Park kunnen komen is niet te vatten in een paar foto's. |
Constructie van The Gates in het Central Park foto © Wolfgang Volz |
The Gates op de officiële site van Christo en Jeanne-Claude De site van |
Andere pagina's over de Christo's Rue Visconti - Wrapped Trees Copyright tekst en site:
|
Christo & Jeanne-Claude,The Gates,New York,Central Park,gates,art,visual arts,verpakkingskunst,sculpture,kunst,christo & jeanne-claude,visconti, paris, parijs,kunst,art,landart,volz,Christo,Jeanne-Claude,links,nieuws,news,Nederlands,Nederlandstalig,Nederlandstalige,kunst,art,sculptor, juliensart,wrapping, Karel Cole, Karel Julien Cole, Julien Cole, Cole, jeanclaude, jeanneclaude, javacheff, artwork christo javacheff, vlaams,site, website, internet, verpakken, inpakken, verpakkingskunstenaar, vlaamse, wrapped, parijs,paris, google, zoek, wolfgang, wolfgang volz,dutch,Christo Javacheff,Javachef, Jeanne-Claude de Guillebon,Nederlandse,biografie,Nederlandstalig,wrapped,Jean-Claude |